XX a. pradžia, Kaukazo kalnai. Krikščionis karys nusižengia įstatymui atsisakydamas nukirsti priešui ranką ir saviškių yra ištremiamas iš kaimo. Klajodamas po laukinę gamtą, labiau primenančią sapną nei realybę, jis atvyksta iki musulmoniško kaimo, kur yra išsiunčiamas į kalno viršūnę numirti. Filme skamba garsaus kartvelų poeto Važos Pšavelos eilėmis paremti vidiniai veikėjų monologai apie kerštą, išdavystę, tikėjimą ir blogio prigimtį. „Meldimas“ – vienas gražiausių filmų kino istorijoje, ko gero, įkvėpęs patį Paradžanovą.
Early 20th century, Caucasus Mountains. A Christian soldier breaks the law by refusing to cut off his enemy's hand and is expelled from his village by his own people. Wandering through a wilderness that is more like a dream than reality, he arrives in a Muslim village where he is sent to a mountaintop to die. The film features the inner monologues of the characters, based on the poems of the famous Georgian poet Vazha-Pshavela, about revenge, betrayal, faith and the nature of evil. The Plea is one of the most beautiful films in the history of cinema, and perhaps the inspiration for Parajanov himself.
Tengizas Abuladzė (1924–1994) Tbilisio Rustavelio teatro institute baigė teatro režisūrą, Kinematografijos institute Maskvoje – kino režisūrą. Už filmą „Magdanos asilas“ Kanuose 1956 m. pelnė pirmąjį savo apdovanojimą. Abuladzė geriausiai žinomas dėl trilogijos „Meldimas“ (1967), „Troškimų medis“ (1976) ir „Atgaila“ (1984). Trilogijoje filosofiškai apmąstomas gėris ir blogis, meilė ir neapykanta. Satyra „Atgaila“, nepaisant atviros kritikos stalinistiniam terorui, sulaukė didžiulės sėkmės Sovietų Sąjungoje ir buvo rodomas užsienio šalyse. Abuladzės kūrybai turėjo įtakos gruzinų folkloras; filmams būdinga poetinė struktūra, filosofinės parabolės forma.
Tengiz Abuladze (1924-1994) graduated in theatre directing from the Rustaveli Theatre Institute in Tbilisi and in film directing from the Cinematography Institute in Moscow. He won his first award at the Cannes Film Festival in 1956 for the film Magdana's Donkey. Abuladze is best known for his trilogy The Plea (1967), The Wishing Tree (1976) and Repentance (1984). The trilogy philosophically reflects on good and evil, love and hate. The satire Repentance, despite its open criticism of Stalinist terror, was a great success in the Soviet Union and was shown abroad. Abuladze's work was influenced by Georgian folklore; his films are characterised by a poetic structure and the form of a philosophical parable.
Režisierius / Director: Tengiz Abuladze
Scenarijaus autoriai / Screenplay: Tengiz Abuladze, Rezo Kveselava, Anzor Salukvadze, Vaja-Pshavela
Operatorius / Cinematography:
Kompozitorius / Composer: Nodar Gabunia
Prodiuseriai / Producer: Aleksandr Dzhagarbekov, Irakli Gotsiridze, Tina Ochiauri
Vaidina / Cast: Spartak Bagashvili, Rusudan Kiknadze, Ramaz Chkhikvadze
SCA'24: Meldimas
SCA'24: The Plea
N13
Žanras
(none), Drama
Filmo trukmė
1val. 12min.
Žanras
(none), Drama
Filmo trukmė
1val. 12min.
XX a. pradžia, Kaukazo kalnai. Krikščionis karys nusižengia įstatymui atsisakydamas nukirsti priešui ranką ir saviškių yra ištremiamas iš kaimo. Klajodamas po laukinę gamtą, labiau primenančią sapną nei realybę, jis atvyksta iki musulmoniško kaimo, kur yra išsiunčiamas į kalno viršūnę numirti. Filme skamba garsaus kartvelų poeto Važos Pšavelos eilėmis paremti vidiniai veikėjų monologai apie kerštą, išdavystę, tikėjimą ir blogio prigimtį. „Meldimas“ – vienas gražiausių filmų kino istorijoje, ko gero, įkvėpęs patį Paradžanovą.
Early 20th century, Caucasus Mountains. A Christian soldier breaks the law by refusing to cut off his enemy's hand and is expelled from his village by his own people. Wandering through a wilderness that is more like a dream than reality, he arrives in a Muslim village where he is sent to a mountaintop to die. The film features the inner monologues of the characters, based on the poems of the famous Georgian poet Vazha-Pshavela, about revenge, betrayal, faith and the nature of evil. The Plea is one of the most beautiful films in the history of cinema, and perhaps the inspiration for Parajanov himself.
Tengizas Abuladzė (1924–1994) Tbilisio Rustavelio teatro institute baigė teatro režisūrą, Kinematografijos institute Maskvoje – kino režisūrą. Už filmą „Magdanos asilas“ Kanuose 1956 m. pelnė pirmąjį savo apdovanojimą. Abuladzė geriausiai žinomas dėl trilogijos „Meldimas“ (1967), „Troškimų medis“ (1976) ir „Atgaila“ (1984). Trilogijoje filosofiškai apmąstomas gėris ir blogis, meilė ir neapykanta. Satyra „Atgaila“, nepaisant atviros kritikos stalinistiniam terorui, sulaukė didžiulės sėkmės Sovietų Sąjungoje ir buvo rodomas užsienio šalyse. Abuladzės kūrybai turėjo įtakos gruzinų folkloras; filmams būdinga poetinė struktūra, filosofinės parabolės forma.
Tengiz Abuladze (1924-1994) graduated in theatre directing from the Rustaveli Theatre Institute in Tbilisi and in film directing from the Cinematography Institute in Moscow. He won his first award at the Cannes Film Festival in 1956 for the film Magdana's Donkey. Abuladze is best known for his trilogy The Plea (1967), The Wishing Tree (1976) and Repentance (1984). The trilogy philosophically reflects on good and evil, love and hate. The satire Repentance, despite its open criticism of Stalinist terror, was a great success in the Soviet Union and was shown abroad. Abuladze's work was influenced by Georgian folklore; his films are characterised by a poetic structure and the form of a philosophical parable.
Režisierius / Director: Tengiz Abuladze
Scenarijaus autoriai / Screenplay: Tengiz Abuladze, Rezo Kveselava, Anzor Salukvadze, Vaja-Pshavela
Operatorius / Cinematography:
Kompozitorius / Composer: Nodar Gabunia
Prodiuseriai / Producer: Aleksandr Dzhagarbekov, Irakli Gotsiridze, Tina Ochiauri
Vaidina / Cast: Spartak Bagashvili, Rusudan Kiknadze, Ramaz Chkhikvadze
Early 20th century, Caucasus Mountains. A Christian soldier breaks the law by refusing to cut off his enemy's hand and is expelled from his village by his own people. Wandering through a wilderness that is more like a dream than reality, he arrives in a Muslim village where he is sent to a mountaintop to die. The film features the inner monologues of the characters, based on the poems of the famous Georgian poet Vazha-Pshavela, about revenge, betrayal, faith and the nature of evil. The Plea is one of the most beautiful films in the history of cinema, and perhaps the inspiration for Parajanov himself.
Tengizas Abuladzė (1924–1994) Tbilisio Rustavelio teatro institute baigė teatro režisūrą, Kinematografijos institute Maskvoje – kino režisūrą. Už filmą „Magdanos asilas“ Kanuose 1956 m. pelnė pirmąjį savo apdovanojimą. Abuladzė geriausiai žinomas dėl trilogijos „Meldimas“ (1967), „Troškimų medis“ (1976) ir „Atgaila“ (1984). Trilogijoje filosofiškai apmąstomas gėris ir blogis, meilė ir neapykanta. Satyra „Atgaila“, nepaisant atviros kritikos stalinistiniam terorui, sulaukė didžiulės sėkmės Sovietų Sąjungoje ir buvo rodomas užsienio šalyse. Abuladzės kūrybai turėjo įtakos gruzinų folkloras; filmams būdinga poetinė struktūra, filosofinės parabolės forma.
Tengiz Abuladze (1924-1994) graduated in theatre directing from the Rustaveli Theatre Institute in Tbilisi and in film directing from the Cinematography Institute in Moscow. He won his first award at the Cannes Film Festival in 1956 for the film Magdana's Donkey. Abuladze is best known for his trilogy The Plea (1967), The Wishing Tree (1976) and Repentance (1984). The trilogy philosophically reflects on good and evil, love and hate. The satire Repentance, despite its open criticism of Stalinist terror, was a great success in the Soviet Union and was shown abroad. Abuladze's work was influenced by Georgian folklore; his films are characterised by a poetic structure and the form of a philosophical parable.
Režisierius / Director: Tengiz Abuladze
Scenarijaus autoriai / Screenplay: Tengiz Abuladze, Rezo Kveselava, Anzor Salukvadze, Vaja-Pshavela
Operatorius / Cinematography:
Kompozitorius / Composer: Nodar Gabunia
Prodiuseriai / Producer: Aleksandr Dzhagarbekov, Irakli Gotsiridze, Tina Ochiauri
Vaidina / Cast: Spartak Bagashvili, Rusudan Kiknadze, Ramaz Chkhikvadze